Sök:

Sökresultat:

2866 Uppsatser om Utmärkande beteende - Sida 1 av 192

Pedagogers syn pÄ normer och normbrytande beteende i förskolan

Arbetets titel Àr Pedagogers syn pÄ normer och normbrytande beteende i förskolan. Vi har undersökt hur man ser pÄ normer och normbrytande beteende i förskolan. FrÄgorna Àr; Hur ser pedagoger kring normer och normbrytande beteende i förskolan? Vilken variation finns i synen pÄ normer och normbrytande beteende i förskolan? Vi har valt att göra intervjuer med förskollÀrare och barnskötare. Syftet med undersökningen Àr att fördjupa oss i normer och normbrytande beteende.

Aggressivt beteende : Pedagogers syn pÄ barn som uppvisar aggressivt beteende

Stigenhag, Eva. Strandberg, Pia. & Svensson, Ewa. (2005). Aggressivt beteende.

Identifiering av riskfaktorer för utveckling av normbrytande beteende hos smÄ barn

Barn som redan i tidig barndom uppvisar normbrytande beteende löper ökad risk för en senare kriminell utveckling. Syftet med föreliggande studie var att simultant undersöka evidensbaserade riskfaktorer för normbrytande beteende. Multipla regressionsanalyser anvÀndes för att se vilka riskfaktorer som bÀst kunde förklara normbrytande beteende. Undersökningen genomfördes genom rapporter frÄn förskolelÀrare (n=298) och förÀldrar (n=239) till barn i tre- till femÄrsÄldern. De riskfaktorer som undersöktes var riskfaktorer pÄ individ- och familjenivÄ som kan anses pÄverkbara och direkt mer Àn indirekt kopplade till normbrytande beteende.

Att se möjligheter i svÄrigheter : En kvalitativ studie om barn med avvikande beteende i förskolan

Syftet med denna undersökning Àr att belysa hur förskolan bemöter och organiserar verksamheten dÄ det finns barn med avvikande beteende med inriktning mot barn med ADHD. Ett annat syfte Àr att undersöka hur pedagogerna i förskolan bemöter och skapar förstÄelse för barn med avvikande beteende. I resultatet framkommer om begreppen avvikande beteende med inriktning mot ADHD inom förskola. Studien visar att barnets beteende pÄverkar dess förstÄelse hos omgivningen, för barnets sÀtt att vara och dess behov.  Samtliga intervjupersoner arbetade pÄ ett liknande sÀtt nÀr det gÀller barn med ett avvikande beteende.

Ungdomspsykopati och normbrytande beteende - finns det skyddande faktorer?

Ungdomspsykopati tillsammans med normbrytande beteende Àr ett outforskat Àmne pÄ uppgÄng. Denna studie undersökte ifall skyddsfaktorer i form av förÀldraegenskaper och ungdomars anpassning till skolan pÄverkar psykopatiska drag och normbrytande beteende, var för sig och tillsammans. Data som har anvÀnts kommer frÄn ett stort urval av ungdomar frÄn skolor i en medelstor svensk stad. Resultaten visade att förÀldrafaktorer endast predicerar en ökning i psykopatiska drag och normbrytande beteende. God anpassning till skolan minskade bÄde psykopatiska drag och normbrytande beteende.

Projektion av normbrytande beteende hos ungdomar

MÀnniskor verkar tro att de Àr vanliga och som alla andra, men Àr det verkligen sÄ eller tillskriver vi andra vÄra egna beteenden? Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns ett samband i hur ungdomar projicerar sitt normbrytande beteende och hur de uppfattar sina kamrater. MÀnniskor tenderar att tro att andra reagerar pÄ samma sÀtt som de sjÀlva gör, och dÀrmed se sitt eget beteende som det typiska. För att undersöka projektionen anvÀndes en enkÀtstudie som ungdomar pÄ en högstadieskola fick besvara. I enkÀten skulle eleverna uppskatta sitt eget beteende och sina kompisars beteenden.

Skönlitteraturens psykologi, ett relevant fÀlt för pedagogisk forskning

Sko?nlitteraturens psykologi a?r ett fa?lt som behandlar effekterna av att la?sa sko?nlitteratur pa? det ma?nskliga psyket. Inom detta fa?lt har en, fra?mst nordamerikansk, forskning fokuserat pa? korrelationen mellan ett la?sande av sko?nlitteratur och en o?kad empati. I fo?religgande text har vi fo?rso?kt sammansta?lla denna forskning och med hja?lp av en grupp yrkesverksamma pedagoger pa? en ho?gstadieskola i Malmo? diskuterat, dels hur undervisningen med sko?nlitteratur och empati ser ut idag och dels vilket sto?d det finns fo?r ett empatiarbete med hja?lp av fiktion, ba?de fra?n skolans ledning och i styr- och ma?ldokumenten.

Antisocialt beteende: en falltstudie om hur yttre uppvÀxtförhÄllanden inverkar pÄ utvecklingen av antisocialt beteende

Syftet var att genomföra en fallstudie om hur yttre uppvÀxtvillkor pÄverkade utvecklingen av antisocialt beteende som utmynnar i kriminalitet och missbruk. Fallstudien genomfördes med tre informanter som har god kÀnnedom om fenomenet genom intervjuer. ResultatmÀssigt har vi sett att informanterna överlag hade en stor del av de riskfaktorer som finns. DÄ vÄrat resultat överensstÀmmer med tidigare forskning inom omrÄdet drog vi slutsatsen att yttre uppvÀxtvillkor pÄverkar utvecklingen av antisocialt beteende..

VÄrdpersonalens inflytande pÄ beteende hos personer med demens

Ett beteende Àr resultat av samspelet mellan individen och omgivningen. Ett visst beteende hos en person som lider av demens kan vara symtom pÄ sjÀlva sjukdomen men ocksÄ ett sÀtt att uttrycka sig. Syftet med denna litteraturstudie Àr att undersöka om vÄrdpersonal med sitt förhÄllningssÀtt kan framkalla förÀndringar i beteende hos en person som lider av demens. Författarna gjorde en litteraturstudie utifrÄn tio vetenskapliga artiklar. Resultatet visar att om vÄrdpersonal stÀller för höga krav pÄ en person med demens, anvÀnder makt utifrÄn sin position och har ett bristfÀlligt sÀtt att kommunicera med patienten uppkommer störande beteende i olika form.

JÀmstÀlldhet med psykologiska ögon : Kunskap, attityd och beteende

Syftet med studien Àr att kartlÀgga hur kunskap, attityd och beteende samverkar kring begreppet jÀmstÀlldhet. En enkÀtundersökning genomfördes till ett specifikt utvald organisation. EnkÀten Àr bÄde kvantitativ och kvalitativ. Resultatet visar att det inom denna organisation finns en kunskapsbrist av ett jÀmstÀlldhetsarbete, det gÄr Àven att se en koppling mellan attityder och den befintliga kunskapen. Kopplingen mellan attityd och beteende Àr dock svag.

Aggressivt beteende hos suggor vid gruppering

Syftet med den hÀr litteraturstudien Àr att undersöka vilka faktorer som pÄverkar aggressionsnivÄn hos grupphÄllna suggor och vilka konsekvenser aggressivt beteende kan fÄ för produktionsresultaten. Aggressivt beteende hos suggor pÄverkas av mÄnga olika faktorer, t.ex. boxstorlek, boxutformning, utfodringssystem, tillgÄng pÄ strömedel, djurhantering och avel. Behandling med lugnande preparat eller maskeringslukter har dÀremot ingen betydande effekt pÄ förekomsten av aggressivt beteende. SÄdana preparat förskjuter förekomst av aggression och resulterar ofta i en kraftig stressrespons, vilket pekar pÄ försÀmrad djurvÀlfÀrd.

Vattenkonsumtion pÄ Mallorca

En undersökning angÄende turisters beteende gÀllande vattenförbrukningen..

PÄverkan av mekaniska skrapor pÄ mjölkkornas beteende i lösdriftsstall :

Please see attached files for summaries in English and Swedish..

Att inte vara med - Pedagogers beskrivning om sitt arbete i förskolan med barn som har ett inagerande beteende.

BakgrundI kapitlet bakgrund ger vi en beskrivning av barn med ett inagerande beteende ochpedagogernas betydelse för dessa barn. Vi redogör ocksÄ för lekens, samspelets,kommunikationens och förÀldrasamverkans betydelse för barn med ett inagerande beteende. I bakgrunden redogörs Àven relevant forskning.SyfteVÄrt syfte med undersökningen Àr att ta del av pedagogers beskrivning av förskolebarn med ett inagerande beteende samt pedagogernas arbetetssÀtt/metoder med att fÄ dessa barn att samspela, kommunicera och bli delaktiga i lek och aktiviteter.MetodI vÄr undersökning utgick vi ifrÄn ett hermeneutiskt synsÀtt. Vi anvÀnde oss av en kvalitativ metod dÀr intervju var vÄrt redskap. Vi intervjuade sex pedagoger som Àr verksamma inom förskolan.

Problemskapande beteende - möjliga ÄtgÀrder

Syftet med min studie Àr att kartlÀgga och granska möjliga konkreta ÄtgÀrder i klassrumssituationen kring elever i ett problemskapande beteende. Fokus riktas framförallt mot elever i Äk 1-6. Specialpedagogens syn pÄ problemskapande beteende, förebyggande insatser och de ÄtgÀrder som kan nÀmnas i ett ÄtgÀrdsprogram gÀllande en elev i ett problemskapande beteende lyfts fram. Studien ger en vid översikt kring elever i ett problemskapande beteende, dels vad som kan lÀggas i detta begrepp och dels vilka ÄtgÀrder som Àr möjliga att anvÀnda i mötet med ett problemskapande beteende.En kvalitativ intervjustudie har genomförts pÄ fem utbildade specialpedagoger. Sammanfattningsvis pekar studien pÄ att nÄgra fÄ ord kan ringa in det som behövs för att förebygga och bemöta ett problemskapande beteende. Det handlar om tid för samtal med eleven, tid för att möta elevens nÀtverk och tid för att kompetensutveckla och reflektera kring förhÄllningssÀtt och strategier i mötet med eleven.

1 NĂ€sta sida ->